معرفی کد QR

کدهای QR همه جا هستند به طوری که می‌ توانید آن ها را روی کارت‌های ویزیت پیدا کنید. افراد و شرکت ها از آن ها برای ذخیره و توزیع انواع اطلاعات به گونه ای استفاده می کنند که برای هر کسی که گوشی هوشمند دارد به سرعت در دسترس باشد. اما یک کد QR چگونه به نظر می رسد؟ آیا می دانید یک کد QR چه کاری انجام می دهد و هدف از یک کد QR چیست؟ اگر اینطور نیست، این راهنما را بخوانید تا در مورد آن ها بیشتر بدانید. در سال 1994، حدود 20 سال پس از معرفی اسکنرهای بارکد اولیه و بارکد خوان، مشخص شد که در استفاده از آن ها محدودیت هایی خواهید داشت. مهم ترین آن این بود که یک بارکد اسکنر فقط می تواند 20 کاراکتر الفبایی عددی را که یک بارکد می تواند در خود نگه دارد بخواند.

کدهای QR چه زمانی اختراع شدند؟

کدهای پاسخ سریع (QR) نامیده می شوند و می توانند به صورت دیجیتالی اسکن شوند. حسگر تصویر گوشی، کد را می خواند و سپس توسط پردازنده سیستم تفسیر می شود. این کد از چهار مربع تشکیل شده است. داده‌ های رمزگذاری‌ شده توسط یکی از چهار حالت اصلی تفسیر می‌ شوند، اگرچه اگر اسکنر شما پسوندهای مناسب را داشته باشد، می‌توان اشکال دیگری از اطلاعات را نیز نشان داد:

  • الفبایی
  • عددی
  • باینری/بایت

با تکامل فناوری، اسکنرهای QR قادر به خواندن اطلاعات بیشتری شدند، از جمله تا 177 پیکسل مربع که حدود 1852 کاراکتر را در خود جای می داد. امروزه، مشابه هدف بارکدها، کدهای QR تقریباً در هر موقعیت ممکن، از جمله خرید بلیط آنلاین، ردیابی موجودی، تدارکات و حمل و نقل اسکن می شوند. شرکت‌ ها همچنین از آن‌ ها برای قرار دادن آدرس‌ ها و مسیر های Google Maps در کارت‌ های ویزیت استفاده می‌ کنند. برخی حتی حاوی کد بارگیری خودکار یک صفحه وب یا ارسال ایمیل یا متن به خط تلفن یک شرکت هستند. نرخ اسکن کدهای QR در چند سال گذشته بیش از یک سوم افزایش یافته است.

انواع دیگر اسکنر بارکد

فناوری امروزی راه را برای انواع مختلفی از نوآوری‌های بارکدخوان، از جمله اسکنرهای QR، که شامل کدهایی با اندازه‌ ها، کاربرد ها و هزینه‌ های مختلف می‌ شود، هموار کرده است. آن ها طیف گسترده ای از برنامه های مالی و سازمانی را ارائه می دهند و برای قیمت گذاری اقلام خرده فروشی، انجام خدمات سازمانی و لجستیکی، پیگیری محموله ها و مدیریت اسناد مالی استفاده می شوند. برای اینکه تصمیم بگیرید به کدام یک نیاز دارید، باید این عوامل را در نظر بگیرید:

  • سطح آموزش یا توانایی کاربر
  • محیطی که اسکن در آن انجام خواهد شد
  • کیفیت بارکدهای اسکن شده و شباهت به بارکدهای دیگر
  • نوع کامپیوتر میزبان مورد استفاده، خواه یک دستگاه رومیزی یا دستی باشد، و اگر در موقعیت ثابت یا قابل حمل باشد.

 

امروزه حداقل چهار سبک از اسکنر بارکد در بازار وجود دارد که بین روش های خروجی آن ها متفاوت است. آنها عبارتند از:

بارکد خوان قلمی

این بارکد خوان ها مانند یک خودکار کوچک هستند و یک فتودیود و نور LED در نوک خود دارند. کاربر نوک قلم را روی بارکد تکان می دهد، جایی که نوارهای سیاه و سفید با نور LED روشن می شوند. فتودیود بازتاب نور را اندازه گیری می کند و اطلاعات برای پردازش به میزبان منتقل می شود.

دوربین دوبعدی

برخی از بارکدها حاوی نوارهای سفید و سیاه نیستند، بلکه بیشتر شبیه فضاهای سیاه و سفید هستند. آنها را نمی توان توسط ماشین های استاندارد خواند، اما معمولا اطلاعات بیشتری نسبت به یک بارکد معمولی در خود نگه می دارند و ارائه می دهند. نور قلم روی بارکد چشمک می زند، از آن عکس می گیرد و به عنوان یک سیگنال دیجیتال به میزبان می فرستد، جایی که داده ها رمزگشایی می شوند.

لیزر

این نوع خوان، نور دقیق تری را می خواند و از خطاهای اسکنر یا مثبت کاذب جلوگیری می کند. اسکنر لیزر زمانی کار می کند که پرتو لیزر از آینه منعکس شده و سپس روی بارکد حرکت می کند. سطح انعکاس اندازه گیری شده و به یک سیگنال دیجیتال بازخوانی می شود. اسکنر بارکد لیزری می تواند بخشی از یک واحد دستی باشد یا در یک واحد اسکن نصب شود.

شارژ دستگاه همراه یا CCD

یک اسکنر CCD که به عنوان یک خواننده LED نیز شناخته می شود، صدها چراغ LED کوچک در یک ردیف طولانی دارد. آنها مستقیماً روی کد گرفته می شوند، جایی که یک سنسور ولتاژ نور محیطی را که در مقابل هر لامپ قرار دارد اندازه گیری می کند.

 

اسکنر بارکد چگونه کار می کند؟

بارکدخوان‌ های امروزی از زمانی که دستگاه اولیه در اواسط قرن بیستم ساخته شد، راه طولانی را پیموده‌اند. اسکنرهای امروزی به جای اینکه صبورانه منتظر خواندن خط تیره و نقطه و تبدیل آنها به اعداد باشند، می توانند خطوط سفید و سیاه را به سرعت بخوانند و سپس آن داده ها را به پایانه صندوق یا رایانه برسانند. بارکد محصول به راحتی با استفاده از پایگاه داده محصول شناسایی می شود.

چگونه بارکدها و اسکنرهای بارکد جهان را تغییر داده اند؟

چه کسی حدس می زد که در یک روز تابستانی در سال 1974، زمانی که یک بسته آدامس اسکن شد، این دستگاه ها به عنوان یکی از تجهیزات فروشگاهی پرکاربرد اختراع شوند و نحوه پردازش اطلاعات را تغییر دهند؟ بارکدها و بارکد اسکنرها تأثیری جهانی داشته اند و امروزه تقریباً 50 درصد از کاربران گوشی های هوشمند در ایالات متحده یک برنامه اسکنر بارکد را بر روی دستگاه خود دارند. بارکد ها و اسکنرهای بارکد امکان خواندن دقیق و سریعتر داده ها و اطلاعات را فراهم می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *