بارکد خوان چگونه اختراع شد؟

بارکد خوان و اسکنرها دو وسیله ای هستند که در کنار هم قادر به انجام خواندن کدهای محصولاتند. در سال 1940 یک فروشگاه زنجیره ای عرضه ی مواد غذایی در فیلادلفیا از محققان متخصص در زمینه ی فناوری خواست تا روشی برای خواندن خودکار اطلاعات محصول اختراع کنند. نورمن جوزف وودلند برای پیدا کردن یک راه حل شروع به تحقیق کرد. او به مدت دو سال تکنیک های مختلف جمع آوری اطلاعات داده را مورد بررسی قرار داد. نتیجه ی این تلاش اختراع اولین بارکد بود. برای اختراع این بارکد از کد مورس استفاده شد. وودلند خط ها و نقطه های تیره را که نشان دهنده ی شماره ی محصول بود را نوشت و خطوط هر نماد را به صورت کدهای خطی ساخت. برای خواندن این بارکدها شخصی به نام وود وارد، دستگاهی با اقتباس از سیستم صوتی فیلم ساخت. او در سال 1930 از دستگاهی که حساسیت پروژکتور فیلم را دارد برای تبدیل نور به صدا استفاده کرد. اسکنر وود وارد، نور منعکس شده را به اعداد تبدیل کرد و اسکنر بارکد خوان ها اینگونه اختراع شدند. وود وارد، بارکدخوان و اسکنر خود را سه سال بعد به عنوان یک اختراع به ثبت رساند. با توجه به اهمیت بارکدخوان برای فروشگا ها، فراتکنیک به عنوان بهترین فروشگاه ارائه دهنده تجهیزات فروشگاهی شما را با تاریخچه این دستگاه آشنا می کند.

بخوانید : بارکد خوان

از چه زمانی بارکدخوان ها مورد استفاده قرار گرفتند؟

 با گسترش جمعیت و افزایش رفاه اجتماعی مغازه هایی که به خرده فروشی مشغول بودند به تدریج تبدیل به فروشگاه های بزرگ با اجناس متعدد شدند. بیرون رفتن اجناس از این فروشگاه ها نیاز به کنترل دقیق داشت زیرا روزانه تعداد زیادی برای خرید مراجعه می کردند و اجناس زیادی را با خود به بیرون از فروشگاه می بردند. در تابستان 1974 در ایالات متحده برای اولین بار سه فروشگاه اقدام به استفاده از دستگاه های بارکدخوان کردند. فروشگاه هایی در اوهایو و مونترال کانادا برای استفاده از بارکدخوان تقاضا دادند و به سرعت استفاده از  این دستگاه همه گیر شد.

 

انواع بارکدخوان ها کدام است؟

استفاده از بارکدخوان ها در فروشگاه ها برای فروش محصولات انبوه و انبارگردانی بسیار مناسب است. برای انبار و ردیابی کالا مراکز بزرگ با سرعت مجهز به سیستم های بارکدخوان شدند. دو مدل بارکدخوان سیمی و بارکد خوان وایرلس یا بی سیم وجود دارد. بارکدهای سیم دار از طریق کابل هایی به سیستم های کامپیوتری وصل می شوند و تمام کالاهای مورد نظر را به ثبت می رسانند. در مدل بی سیم آن ها برای ثبت اطلاعات در کامپیوتر از وایرلس یا بلوتوث استفاده می کنند. برای استفاده از این مدل یک دانگل به کامپیوتر وصل می شود و اطلاعات را به ثبت می رساند.

این بارکدخوان ها دارای برد طولانی ای هستند و برای فاصله های زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مزیت های استفاده از بارکدخوان بلوتوثی، مجهز بودن اغلب دستگاه ها به فرستنده ی بلوتوث است اما نسبت به وایرلس برد کمتری دارند. بارکدخوان های یک بعدی و دو بعدی نیز با هم تفاوت دارند. بارکدهای یک بعدی نیاز به تماس مستقیم با بارکد ندارد. در اسکنرهای دو بعدی داده ها فقط بر اساس آرایشی عمودی و افقی رمزگذاری نمی شوند بلکه این کدها شامل، تصاویر، آدرس وب سایت، صدا و انواع دیگر داده است. بهترین برندهای بارکدخوان موجود در بازار، هانیوال، دیتا لاجیک و اکسیوم است. برند بارکدخوان در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد، در حال حاضر برند هانیوال از برندهای معتبر است و قیمت بالایی نیز دارد و برند اکسیوم از برندهای ارزان قیمت به حساب می آید.

 

فاکتور مهم بعدی در تعیین قیمت بارکدخوان نوع بی سیم و با سیم آن است. بارکدخوان هایی که مدل های جدیدتری دارند گران تر هستند. بارکدخوان های صنعتی به دلیل سختی شرایطی که در آن قرار می گیرند دارای مقاومت بیشتری هستند. استفاده از پلاستیک های فشرده در ساخت آن ها باعث می شود که در صورتی که دچار ضربه شوند آسیبی به آن ها وارد نشود. این دستگاه ها محفظه هایی برای جلوگیری از نفوذ آب دارند. به دلیل دمای متغیری که در محیط های صنعتی وجود دارد استفاده از اسکنرهای مخصوصی که برای اینگونه محیط ها طراحی شده است ضروری است. دستگاه های دو بعدی و تک بعدی دارای وضوح متفاوتی هستند و اسکنرهای دو بعدی اغلب وضوح بیشتری دارند.

سخن پایانی

بدون بارکد و اسکنر بارکد، شرکت های حمل و نقل نمی توانند تحویل یک شبه را تضمین کنند و افراد مبتلا به دیابت نمی توانند گلوکز متر خود را کالیبره کنند. با این حال، مزایای بارکد و بارکدخوان فراتر از آن است. همچنین، بارکدها و اسکنرهای بارکد امکان خواندن دقیق و سریعتر داده ها و اطلاعات را فراهم می کنند. کار می تواند به سرعت پیش برود و با دقت ردیابی شود. بسته به موقعیت، صرفه جویی در زمان می تواند بسیار قابل توجه باشد. به عنوان مثال، جمع آوری موجودی قبل از اسکنرها ممکن است یک خدمه بزرگ متشکل از 25 کارمند را در یک تعطیلات آخر هفته در یک تجارت مشغول کند. با فناوری جدیدتر، کار مشابه تنها با چهار کارمند حدود پنج ساعت طول می کشد. بنابراین، اختراع بارکد خوان چندان بد نبوده است!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *