صندوق فروش چیست ؟ و شامل چه بخش هایی است؟

از ابتدایی ترین نرم افزار های حسابداری تحت ویندوز پرکاربرد در ایران صندوق فروشگاهی هست که  نسخه های گوناگونی برای کلیه ی شغل ها از جمله شرکت های بازرگانی، شرکت های خدماتی، شرکت های تولیدی، کارخانجات صنعتی و نسخه ی ویژه ای برای فروشگاه ها و رستوران ها دارند. در این مقاله قصد دارم شما را با صندوق فروشگاهی و بخش های متفاوت آن

فراتکنیک در زمینه ی فروش صندوق فروشگاهی و انواع تجهیزات فروشگاهی و حفاظتی در اصفهان فعالیت دارند که می توانید برای خریداری این قطعات به آن جا مراجعه کنید.

آشنایی با صندوق فروش :

صندوق فروش رایانه ای است که دارای نرم افزار فروشگاهی می باشد که ثبت اطلاعات خرید و فروش روزانه، نگه داری هزینه و موجودی کالا را در مکان شغلی مورد نظر انحام می دهد. هدف از سامانه ی فروش، مدیریت خرید، فروش، هزینه و موجودی کالا توسط کارکنان مشاغل و صدورالکترونیکی فاکتور فروش است. صندوق فروشگاهی دارای تنوع گوناگونی است که متناسب با نوع فعالیت در هر حرفه و میزان بودجه آن، می توانید به انتخاب و خرید آن اقدام کنید. بنابراین، صاحبان مشاغل مختلف با هر میزان بودجه  به راحتی این وسیله‌ی ارزشمند را می توانند تهیه کنند و به کار خود رونق بیشتری دهند و در وقت جویی صرفه جویی کنند.

اما تا زمانی که بخش های مختلف یک صندوق فروشگاهی آشنا نباشید نمی‌توانید یک صندوق مکانیزه فروشگاهی برای کسب و کار انتخاب و خریداری نمایید شما می توانید به همراه صندوق فروشگاهی، نرم افزار آن را نیز تهیه کنید.

قسمت های مختلف صندوق مکانیزه فروش همانند قطعات جانبی لوازم خانگی هستند که شما می توانید بصورت جداگانه هر قطعه را فراهم کنید. در ادامه برای درک بیشتر در هنگام خرید صندوق فروشگاهی و آشنایی با قطعات مختلف آن بیشتر توضیح خواهم دادباشید پس در ادامه مقاله با من همراه باشید.

صندوق فروشگاهی لمسی بایامکس K2

بخش های مختلف صندوق فروش شامل موارد زیر می باشد؛

‌CPU یا رایانه:

رایانه از قسمت اصلی صندوق فروشگاهی می باشد که با استفاده از سیستم عامل استاندارد، اجرا کردن نرم افزار را برعهده دارد. و یا نرم‌افزار اختصاصی صندوق فروشگاهی که از قبل خریداری نموده اید را اجرا می کند بهتر آن می باشد که از رایانه ی خود برای فروش، گزارش و کنترل موجودی استفاده کرد. این به معنی آن است که باید از استفاده این رایانه برای کارهای جانبی دیگر مانند جست وجوهای اینترنتی دوری کنید و این رایانه را به صندوق مکانیزه فروش اختصاص دهید.

در ادامه شما را با بخش ضروریه صندوق فروش آشنا خواهم کرد.

صندوق پول:

بخش ضروری یک صندوق مکانیزه فروشگاهی، صندوق پول آن است. پول نقد، رسید خرید، کارت اعتباری و دیگر وجوه نقد در این صندوق ذخیره می گردند. این قطعه سخت افزاری با دریافت یک سیگنال از کامپیوتر یا پرینتر در صورت نیاز باز می گردد. اگر اجزای صندوق مکانیزه فروش را به صورت جداگانه خریداری کردید، از ارتباط یکپارچه ی صندوق فروش با بقیه بخش ها اطمینان پیدا کنید. لبه های صندوق پول باید محکم بوده و مداوم در حالت باز و بسته نباشد.

نمایش گر:

برای نمایش وضعیت فروش خرده فروشان از راه های زیادی با اضافه کردن به صندوق مکانیزه فروش استفاده می کنند. نمایشگر های LCD امکان دارد دارای هزینه بیشتری نسبت به مانیتور های CRT باشند اما مانیتور های LCD فضای کمتری را به خود اختصاص می دهند.

صفحه نمایش مشتری:

بخش اختیاری در صندوق مکانیزه فروشگاهی مربوط به، صفحه نمایش یا صفحه نمایش مشتری می شود. صفحه نمایش مشتری را برای مشاهده ی مجموع تراکنش ها، مبلغ پرداختی و برخی پیام های سفارشی  مشتریان در نظر گرفته اند.

نمایشگر لمسی:

خرده فروشان با توجه به نوع حرفه ای که دارند و برای دسترسی آسانتر به اطلاعات، از صفحه ی نمایشگر لمسی استفاده می کنند، این نوع صفحه ی نمایشگر علاوه بر این که می‌تواند جایگزین مناسبی به جای صفحه کلید و موس باشد فضای کمتری را نیز اشغال می کند.

اگر شما تمایل به استفاده از صفحه نمایشگر لمسی را ندارید می توانید از صفحه کلید استفاده کنید که در ادامه در مورد این بخش از صندوق فروش بیشتر توضیح خواهم داد.

صفحه کلید:

صفحه کلید ها با توجه به پیچیدگی و تکنولوژی که دارند متفاوت هستند و تا کنون 101 مدل صفحه کلید عرضه شده که با توجه به  فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها این صفحه کلید ها می توانند خصوصیات ویژه ای داشته باشند که اندازه و نوع عملکرد این صفحه کلید ها هنگام خرید حائز اهمیت می باشند. و از آن ها به عنوان یک رابط برای صندوق فروشگاهی استفاده می کنند.

بارکد خوان:

تاکنون در مراکز خرید اسکنر های متصل به سیستم فروش را دیده اید. بارکد اسکنرها و یا بارکد خوان ها دارای اندازه ها و تکنولوژی های گوناگونی هستند که رایج ترین آن، مدل کوچک و دستی آن می باشد که برای خرده فروشان مناسب تر است.

در فروشگاه های بزرگ برای سرعت بخشیدن به کار خود از اسکنر های پیشرفته فروشگاه های استفاده می کنند. اسکنر صندوق مکانیزه فروشگاهی، یک سری اعداد و خطوط یا همان بارکد محصول را که به صورت برچسب بر روی کالا ها قرار دارد را می خوانند و این اطلاعات را به رایانه منتقل می کنند. اسکنر باعث صرفه جویی در وقت صندوقدار و مشتری می شود.

قسمت دیگر مربوط به کارتخوان هست که در ادامه به بررسی آن خواهم پرداخت.

کارتخوان:

کارتخوان ها را می توان به نقطه فروش فروشگاه اضافه کرد. بعضی از دستگاه ها دارای خوانش کارت اعتباری می باشند. علاوه بر کارت های اعتباری و بدهی، دستگاه های ثبت کارت قادر به کار با کارت هدیه و برنامه های وفاداری دیگر نیز هستند.

آخرین قسمت از صندوق مکانیزه فروشگاهی، فیش دریافتی از دستگاه چاپ می باشد در ادامه با من همراه باشید.

فیش دریافتی:

چاپ صورت حساب معامله برای مشتری و فروشگاه بسیار مهم می باشد. چاپگر هایی که جوهرنشان هستند ارزان قیمت بوده اما به خاطر استفاده از جوهر بعد از مدت زمانی نیاز به شارژ مجدد دارند و گزینه ی مناسبی نمی باشند.

هر مدل از چاپگر را که برای صدور فیش دریافتی انتخاب و خریداری می کنید، اطمینان حاصل کنید که ابزار جانبی آن مانند؛ کاغذ دریافت فیش و یا جوهر دستگاه درست کار کند.

 لیبل پرینتر:

به معنای برچسب که می تواند یک تکه کاغذ، فیلم پلاستیکی، پارچه، فلز یا مواد دیگری باشد که روی ظرف یا محصول چسبانده شده است و دارای اطلاعات یا نماد هایی در مورد محصول یا کالا می باشد. برای چاپ بارکد روی این برچسب ها از دستگاه لیبل زن باید استفاده شود که از قطعات الزامی در فروشگاه ها می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *