معرفی انواع بارکد اسکنر

معرفی انواع بارکد اسکنر

درگذشته محصولاتی که در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسیدند، دارای اطلاعات قیمتی بر روی آنها بود، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی کم کم بر روی این اقلام یکسری خط‌های موازی مشکی در عرض‌ های مختلف و متفاوتی ترسیم شد. این خطوط حاوی اطلاعات مربوط به آن محصول بوده که با دستگاه بارکد خوان خوانده و شناسایی می‌گردد و بعد از به کارگیری تکنولوژی علاوه بر دقیق‌تر شدن ارائه اطلاعات محصولات امنیت آنها هم افزایش پیدا کرد. به همین دلیل فناوری بارکد اسکنرها نقش بسیار پر رنگ و مهمی را در زندگی روزمره ما به وجود آورد. در این مقاله قصد معرفی انواع بارکد اسکنر و درباره چگونگی عملکرد آنها صحبت کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دستگاه بارکد اسکنر یا بارکد خوان چیست ؟

به آن سری از دستگاه‌ های الکترونیکی ثابت و دستی که برای خواندن یا شناسایی اطلاعات بارکدها به کار گرفته می‌شود، را بارکد اسکنر می‌گویند. همانطور که پیش‌تر عنوان نمودیم بارکدها هم شامل یکسری خطوط مشکی موازی هستند. این دستگاه از قسمت‌ها و بخش‌ های مختلفی نظیر لنز، منبع نورانی، تبدیل کننده‌ های پالس نورانی به الکتریکی و رمز گشاها ساخته شده‌اند. هر کدام از دستگاه‌ های بارکد اسکنر را می‌توانید از مراکز فروش بارکد خوان اصفهان تهیه نمایید.

انواع متعدد بارکد اسکنر

امروزه در بازار با انواع بارکد خوان‌ها مواجه هستیم، که هر کدام از آنها یک سری عملکرد یا شکل ظاهری دارند. در ادامه قصد معرفی آنها را داریم.

بارکد اسکنر قلمی

همانطور که از نام آن برمی‌آید این دستگاه شبیه به قلم بوده که به راحتی می‌توان آن را در دست گرفت و با تماس با بارکدها به راحتی آنها را اسکن نمود. در نوک بارکد خوان‌ های قلمی دیودی تعبیه شده که برای اسکن کردن محصولات بسیار مفید است.

معرفی انواع بارکد اسکنر

بارکد اسکنر لیزری

این دستگاه بارکد خوان نسبت به بارکد اسکنر قلمی خیلی مدل پیشرفته‌تری دارد و داده‌ها را با دقتت خیلی بالاتری پردازش می‌نماید. به دلیل همین دقت بالا امکان خطا و اشتباه خیلی کمتری هم خواهد داشت. برای خواندن بارکد از اول تا انتهای آن را اسکن می‌نماید. یکی از معایب اصلی این نوع بارکد خوان ضعیف شدن قدرت موتور و لیزرهای آن است که پرتاب می‌گردد. از این دستگاه در فروشگاه‌ های خرده فروشی‌ و یا فضا هایی که خیلی روشن هستند به کار برده می‌شود.

بارکد اسکنر CCD

در تولید این دستگاه‌ها برعکس بارکد خوان‌ های قبلی یکسری حسگر های ظریف و نوری که به صورت خطی هستند در بخش بالایی بارکدخوان به کار برده شده است. این دستگاه دارای یک دوربین فیلمبرداری ریز است که از بارکدها به خوبی عکسبرداری می‌کند از مزیت اصلی استفاده از بارکد اسکنر CCD عدم اهمیت قرارگیری بارکد اسکنر بر روی بارکدها است.

بارکد اسکنر بی سیم

اصولاً شما هم بارها دستگاه‌ های بارکدخوان را در هر کدام از فروشگاه‌ها دیده‌اید که هیچگونه سیمی بر آنها متصل نیست. این دستگاه‌ها در مراکز خریدی استفاده می‌شوند که نیاز است به صورت مکرر جابجا گردند. این امر علاوه بر اینکه سرعت امور را خیلی بالاتر می‌برد، انجام کارها را آسان تر خواهد کرد. از این دستگاه به عنوان یک کامپیوتر جیبی هم یاد می‌کنند که اطلاعات را خیلی مستقیم درون خود ذخیره خواهد کرد.

بارکد اسکنر با سیم

این نوع بارکد خوان اصولاً یک دستگاه یا دستگاه مرکزی اتصال دارد که اتصال آن از طریق پورت‌ هایی مانند serial _ usb و شبکه انجام خواهد شد. یکی از نقطه ضعف‌ های اصلی این دستگاه محدودیت در جابجایی می‌باشد. همین موضوع موجب شده که دامنه عملکرد بارکد اسکنر با سیم کاهش پیدا کند. به همین خاطر قیمت آنها نسبت به دیگر بارکد اسکنرها خیلی پایین‌تر است.

بارکد اسکنر رومیزی

این نوع دستگاه جزو یکی از پر کاربردترین بارکد خوان‌ ها است که از زیر یا روبروی آنها نور عبور داده می‌شود. در بسیاری از سوپرمارکت‌ها و خرده فروشی‌ها آنها را کنار میز می‌توانید پیدا کنید. در جایی که نیازمند ورود اطلاعات خودکار و دقیق بلاواسطه می‌باشد، از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی دیگر از مزیت‎های اصلی این دستگاه خواندن بارکد از تمام جهات می‌باشد.

معرفی انواع بارکد اسکنر

بارکد اسکنر دست آزاد

این دستگاه جزء دستگاه‌ هایی است که ثابت و فیکس می‌گردد و برای اینکه بارکدها خوانده شوند از زیر یا روبروی دستگاه عبور داده شوند. به دلیل اینکه بارکد خوان‌ های دست آزاد دارای قابلیت اسکن باز و تمام جهت می‌باشند، برای به کارگیری آنها نیاز است که حتماً بارکدها را مماس با آنها نمود.

جمع بندی نهایی

دیگر امروزه برای ذخیره اطلاعات از دستگاه بارکد خوان استفاده می‌شود که هر کدام از آنها با عملکرد خاصی پیش می‌روند. در بالا انواع آنها را شرح دادیم شما می‌توانید نسبت به بودجه و کارایی هر کدام را خریداری نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *